Traumasensitief Onderwijs
Leerkrachten worden steeds vaker geconfronteerd met leerlingen die extra aandacht nodig hebben. Soms is deze behoefte duidelijk zichtbaar, maar in andere gevallen is het voor de leerkracht gissen naar wat er precies aan de hand is. Een belangrijke overweging is of een leerling mogelijk een traumatische ervaring heeft meegemaakt. Dit roept de vraag op hoe hiermee om te gaan. Traumasensitief onderwijs kan verschillende vormen aannemen, van een zorgvuldige benadering van gevoelige onderwerpen tot het expliciet bespreken van zorgen en observaties met de leerling.
Wat is trauma en hoe herken je het?
Trauma kan veroorzaakt worden door uiteenlopende ervaringen, zoals verlies, angst, mishandeling of oorlog. De mate van trauma en het stadium van verwerking verschillen per leerling, en daarmee ook hun behoeften.
Aanpak van traumasensitief onderwijs
Leerkrachten moeten telkens afwegen of zij in het algemeen veilige condities kunnen creëren, of dat specifieke aandacht voor een leerling nodig is. Inzicht in het verwerkingsproces van trauma kan daarbij waardevol zijn.
Een kenmerk van het verwerkingsproces is dat slachtoffers vaak geen bijzondere aandacht willen. Evolutionair gezien kan dit te maken hebben met het feit dat zichtbaarheid als gekwetst individu in een groep het risico op kwetsbaarheid vergroot. In de praktijk zien we twee reacties: enerzijds wil de omgeving het slachtoffer beschermen, anderzijds ervaart het slachtoffer deze vorm van aandacht vaak niet als ondersteunend, ondanks de goede bedoelingen. Een gekwetste leerling reageert vaak beter op het krijgen van ruimte dan op het in het middelpunt van de aandacht staan.
Praktische tips voor leerkrachten
- Creëer een veilige omgeving: Zorg voor een voorspelbare en veilige omgeving waarin de leerling zich beschermd voelt.
- Wees empathisch en geduldig: Luister zonder te oordelen en geef de leerling de tijd om te herstellen.
- Geef ruimte: Forceer geen gesprekken over trauma, maar wees beschikbaar wanneer de leerling erover wil praten.
- Houding en communicatie: Hanteer een zorgvuldige en respectvolle benadering bij het bespreken van gevoelige onderwerpen.
Training
Driehoektraining biedt incompany trainingen voor scholen, zowel kleinschalig als voor grotere groepen. De training “Traumasensitief Lesgeven” kan zowel los worden aangeboden als in combinatie met onderwerpen zoals interculturele communicatie, omgaan met emoties en weerstand. Driehoektraining is actief in zowel het primair als voortgezet onderwijs.
Wij zetten onze kennis en ervaring graag in voor jullie onderwijsinstelling. Met succes hebben we voor meerdere ISK-scholen incompany bijeenkomsten georganiseerd, zowel voor kleine groepen als voor grote teams.
Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend intakegesprek of voor meer informatie via e-mail: info@driehoektraining.nl.