Training Interculturele Communicatie en Omgaan met Weerstand, Emotie en Agressie in Nieuwkomersonderwijs

Doelgroep
Docenten en onderwijspersoneel die werken met nieuwkomers in het onderwijs.

Doelstellingen

  • Versterken van interculturele communicatievaardigheden.
  • Inzicht krijgen in de oorzaken en dynamieken van weerstand, emotie en agressie 
  • Bevorderen van een veilige en inclusieve leeromgeving voor alle leerlingen.

Duur
1 dagdeel met de mogelijkheid voor een terugkomdagdeel.

Interculturele Communicatie

  • Reflectie op eigen culturele achtergrond en analyse van culturele verschillen in communicatie en gedrag.
  • Cultuurmodellen en -dimensies, cultuur sleutels
  • Simulatie van interculturele situaties.
  • Bewustwording van cultuur(waarden) en de invloed hiervan op gedrag, communicatie en perceptie.
  • Inzicht in het effect van cultuurverschillen op communicatie en interactie.
  • Na deze training ben je in staat cultuurverschillen te overbruggen in de interactie met leerlingen en ouders.
  • Feedback en reflectie.

Omgaan met Emoties, Weerstand en Agressie

  • Verbaal en non-verbaal gedrag.
  • Oorzaken van weerstand en emotionele reacties bij nieuwkomers.
  • Impact van trauma en stress.
  • Inzicht in de gedragsmatrix en de escalatieladder.
  • Vroege signalen herkennen en interveniëren.
  • Gespreksvaardigheden en technieken voor de-escalatie en conflicthantering.
  • Grenzen stellen en consequenties.
  • Oefenen met scenario’s.

De praktische driehoektrainingen worden met een 8+ gewaardeerd door de deelnemers.

Neem gerust contact op om de mogelijkheden te verkennen en invulling te geven aan de studiedagen. Dit kan zowel voor kleine als grote groepen. Bij grotere groepen worden meerdere trainers ingezet en gewerkt in kleine groepen.