De Pedagogische Driehoek in Nieuwkomersonderwijs en Traumasensitief Onderwijs
De Pedagogische Driehoek in Nieuwkomersonderwijs en Trauma-Sensitief Onderwijs
De verbindingen tussen leerling, leraar/school en ouders vormen de kern van de pedagogische driehoek. Bij traumasensitief onderwijs wordt extra aandacht besteed aan:
- Emoties van de leerlingen kanaliseren: Helpen om emoties van leerlingen te reguleren.
- Positief gedrag bevorderen: Het gedrag van leerlingen positief beïnvloeden.
- Vertrouwen en veiligheid: Een omgeving creëren waarin vertrouwen en veiligheid centraal staan.
- Relaties versterken: Interacties en onderlinge relaties binnen de driehoek bevorderen.
De pedagogische driehoek in de context van nieuwkomersonderwijs vraagt om een nauwe samenwerking tussen alle betrokken partijen. Door traumasensitiviteit, culturele sensitiviteit en gerichte ondersteuning centraal te stellen, kan een veilige en effectieve leeromgeving worden gecreëerd waarin nieuwkomers tot bloei kunnen komen.
De pedagogische driehoek biedt een structuur om de unieke behoeften van nieuwkomers in het onderwijs te begrijpen en effectief aan te pakken. Deze driehoek bestaat uit drie essentiële pijlers: de leerling, de leraar/school en de ouders/opvoeders. De leerling staat hierin centraal en wordt ondersteund door een nauwe samenwerking tussen de andere partijen.
De Leerling
De leerling neemt een centrale positie in de pedagogische driehoek in. Bij nieuwkomers zijn er specifieke aandachtspunten, zoals:
- Traumasensitief werken
Veel nieuwkomers hebben te maken gehad met situaties zoals vlucht, verlies of oorlog. Dit vraagt van leraren een aanpak waarin zij triggers en stressreacties bij leerlingen kunnen herkennen en actief bijdragen aan een veilige en emotioneel stabiele leeromgeving. - Cultuursensitieve communicatie
Kernprincipes van trauma-sensitief lesgeven:
- Veiligheid: Zorg voor een veilige en voorspelbare omgeving.
- Vertrouwen: Bouw een relatie waarin de leerling zich gehoord en gezien voelt.
- Verbinding: Creëer een sfeer waarin de leerling zich verbonden voelt met klasgenoten en docenten.
De Leraar/School
De leraar speelt een sleutelrol in het creëren van een veilige, stabiele en ondersteunende omgeving. Hierbij zijn drie aspecten van groot belang:
- Trauma-sensitief handelen
Leraren hebben kennis van trauma en kunnen de signalen ervan herkennen. Hun aanpak moet gericht zijn op het voorkomen van escalaties en het bieden van emotionele ondersteuning. - Cultuursensitieve communicatie
De zeven cultuursleutels voor het bevorderen van inclusiviteit
- Zelfzorg
Mentale weerbaarheid is cruciaal, zodat leraren effectief kunnen omgaan met uitdagende situaties.
Ouders/Opvoeders
De betrokkenheid van ouders of opvoeders is een belangrijke factor in het leerproces van nieuwkomers. Hierbij wordt rekening gehouden met:
- Laagdrempelige communicatie
Niet alle ouders zijn bekend met het onderwijssysteem. Transparantie en eenvoud in communicatie zijn noodzakelijk. - Culturele sensitiviteit
Toon begrip voor de culturele achtergrond van gezinnen om vertrouwen en samenwerking te bevorderen. Begrip tonen is immers iets anders dan gelijk geven.
Bent u geïnteresseerd in een praktisch scholingsaanbod binnen het nieuwkomersonderwijs of een ander thema? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie! E-mail: info@driehoektraining.