De leerkracht als emotiegids


De rol van de leerkracht als emotiegids in het nieuwkomersonderwijs is cruciaal voor het creëren van een veilige en ondersteunende leeromgeving. Het erkennen en normaliseren van emoties helpt leerlingen zich begrepen te voelen. Het gebruik van zinnen zoals: “Ik zie dat je boos bent; dat is oké” kan hierbij een groot verschil maken.

Traumasensitief lesgeven draait om het creëren van een omgeving waarin verbinding, veiligheid en vertrouwen centraal staan. Deze pijlers zorgen ervoor dat leerlingen met trauma’s zich gesteund voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Een volgende stap is het ondersteunen van leerlingen bij het ontwikkelen van vaardigheden om met hun emoties om te gaan, zoals ademhalingsoefeningen of het leren benoemen van emoties. Hoewel basisemoties universeel zijn, kunnen de uitingen ervan cultureel verschillen. Daarom zijn trauma-sensitief lesgeven en cultuur-sensitieve communicatie essentieel voor het creëren van een veilige omgeving die bijdraagt aan optimale leerontwikkeling.

De pedagogische driehoek in de context van nieuwkomersonderwijs vraagt om een nauwe samenwerking tussen alle betrokken partijen. Door traumasensitiviteit, culturele sensitiviteit en gerichte ondersteuning centraal te stellen, kan een veilige en effectieve leeromgeving worden gecreëerd waarin nieuwkomers tot bloei kunnen komen.

Themabijeenkomst: Traumasensitief lesgeven
Afgelopen vrijdag waren wij met een team van trainers en co-trainers betrokken bij een themabijeenkomst over trauma-sensitief lesgeven.

Tijdens deze bijeenkomst ondersteunden we ruim 45 leraren en onderwijspersoneel van ISK Onze Wereld met waardevolle inzichten en praktische handvatten.

Naast theoretische kennis lag de nadruk voor 80% op het duiden van gedrag, het reguleren van emoties en het bevorderen van verbinding als basis voor het opbouwen van vertrouwen en veiligheid.

Het was inspirerend om de gedrevenheid van de deelnemers te zien. Ze leerden niet alleen vanuit hun eigen inzichten, maar ook van elkaar en van de trainers.

Reacties van deelnemers:

  • “In een korte tijd veel stof eigen gemaakt.”
  • “Ik heb meer zicht gekregen op het belang van emotieregulatie.”
  • “Ik begrijp nu beter hoe ik mijn communicatie kan afstemmen. “
  • “Praktische en toepasbare training.”

Ook voor jullie ISK zetten we graag onze kennis en ervaring in. De studiedag wordt volledig afgestemd op jullie wensen en behoeften.

Lees ook de blog “Pedagogische Driehoek

De bLog: Traumasensitief lesgeven: de sleutel tot een veilige leeromgeving