16 April 2013 ~ 0 Comments

Samen voor het kind

Samen voor het kind

Een kind heeft behoefte aan heldere regels en het consequent handhaven daarvan. Het is van groot belang dat ouders en school op een lijn zitten en elkaar ondersteunen. Zowel als het gaat om de leerprestaties van een kind als wanneer het gaat om het gedrag van het kind.

Ik vind dus dat ouders en school samen moeten optrekken en vooral de dialoog met elkaar aangaan.  Daar waar dat plaatsvindt levert het een belangrijke bijdrage aan een plezierig leerklimaat. Ook ouders vinden het fijn als er regels zijn op school, er orde heerst in de klas en hun kind tot optimale leerprestaties komt. Maar daar spelen zij zelf een grote rol in.

En daar gaat het regelmatig mis. Kinderen negeren de leraar of blijven juist eindeloos discussiëren tot het bloed onder de nagels vandaan komt of stroomt. Ouders komen vervolgens verhaal halen op school en dreigen steeds vaker met een claim of zelfs met een advocaat. Van onze mensen in de school hoor ik dat ouders heel erg druk zijn. Daardoor verloopt het contact zo gehaast dat alles tijdens een tien minuten gesprek besproken moet worden. De school wordt verantwoordelijk gehouden voor het welzijn van hun prinsjes en prinsesjes. Heeft een van de royalty’s het niet naar de zin dan moet school dat veranderen. Daardoor voelen leraren zich niet gesteund door de ouders, maar ervaren juist dat ouders en school tegenover elkaar komen te staan.

Leraren hebben te maken met mondige kinderen en jongeren, dat is iets van alle tijden en het maakt het vak juist interessant. Er zijn situaties dat een leraar getest wordt en 25 koppies in spanning zitten te kijken wat er gaat gebeuren. Loopt het gezag van de leraar een deuk op, of ontstaat er meer respect? Is er sprake van een mindere dag of wordt een opmerking verkeerd opgevat? Het zijn kwetsbare momenten voor de onderwijsprofessionals, waar zij in 99 van de 100 situaties uitstekend mee omgaan. Ouders kunnen de afweging maken om verhaal te gaan halen bij een leraar. Zij vergeten echter de rol die zij zelf kunnen spelen in de leer- en gedragsontwikkeling van hun kind. Niet vragen wat de school voor mijn kind kan betekenen, maar wat kan ík bijdragen aan een betere leerontwikkeling van mijn kind. Kan ik helpen door thuis voor te lezen of te helpen bij het maken van huiswerk? Steun ik de school als mijn kind zich misdraagt en vraag ik rustig aan de leraar wat er is voorgevallen bij een incident? En spreek ik mijn kind aan op dat gedrag?

Uitgangspunt is dat ouders en onderwijspersoneel zich samen verantwoordelijk voelen voor de ontwikkeling van het kind. Dat gaat niet altijd vanzelf. CNV Onderwijs wil daarom dat scholen actief met de ouders bespreken wat de spelregels zijn en hoe je kunt samenwerken zodat het kind het beste tot zijn recht komt. Respectvol met elkaar omgaan in een school en het onderkennen van een gezamenlijke verantwoordelijkheid zal dan bevorderlijk zijn voor de schoolprestaties van het kind. En daar gaat het uiteindelijk om.

Helen J. van den Berg
Voorzitter CNV Onderwijs

Leave a Reply

*