23 April 2013 ~ 0 Comments

Ouders zijn meer betrokken dan eerst

Ouders zijn meer betrokken dan eerst

De Edese Post

  • 22 apr 2013

Door: Danny Van Zeggelaar

EDE – Op het ROC A12 in Ede is men onlangs gestart met een project om Turkse en Marokkaanse ouders meer te betrekken bij de school. Dit om het vroegtijdig verlaten van de school zonder diploma tegen te gaan.
Wouter Vogt van ROC A12 (links) met naast hem Mohammed Hajji voor het gebouw van de school aan de Reehorsterweg in Ede.

Wouter Vogt van ROC A12 (links) met
naast hem Mohammed Hajji voor het gebouw
van de school aan de Reehorsterweg in
Ede.
Foto: Govert Govers

Het ROC in Ede heeft duizenden leerlingen. Een deel daarvan is van Turkse of Marokkaanse afkomst en ouders van die leerlingen spreken soms de Nederlandse taal niet of niet goed. “Terwijl ouders volgens ons heel belangrijk zijn in het voorkomen van voortijdige schoolverlaters”, zegt Wouter Vogt, projectleider van het Informatiepunt Ouderbetrokkenheid. “In contact komen en contact hebben met ouders van leerlingen is dus zeer belangrijk en als ROC A12 zijn we actief in contact met ouders.”
Om die reden zijn er tegenwoordig mensen werkzaam die niet alleen Nederlands spreken, maar ook Turks of Marokkaans. Ook kennen deze medewerkers de eigen cultuur van de mensen, waardoor het allemaal net iets makkelijker is om goed met elkaar te communiceren.
Een van die medewerkers is Mustafa Celik. “De reactie van ouders is positief en ook vanuit de opleidingen horen we goede verhalen. Veel ouders van allochtone afkomst zijn door dit project meer betrokken geworden en weten meer over wat hun zoon of dochter doet op school. Dat helpt. Ook komen deze mensen steeds vaker af op ouderavonden en dergelijke. De voorlichtingen worden hier gewoon in het Nederlands gegeven, maar indien gewenst zorgen we voor een vertaling in andere talen.”
Mohammed Hajji is ook werkzaam op de school. “Soms willen leerlingen niet dat een negatieve boodschap over bijvoorbeeld de schoolresultaten aan de ouders wordt verteld door ons”, zegt hij. Wouter Vogt vult aan: “Maar het gaat niet alleen om negatieve dingen. We zullen het zeker niet nalaten om ook positieve dingen te melden aan de ouders. Ook kunnen we ze op deze manier beter informeren over toekomstige activiteiten die we organiseren voor ouders op de school.”

Succesvol project

Het project is succesvol. Hoewel het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap dit soort projecten als speerpunt ziet, is ROC A12 volgens Vogt een uitzondering. “Ouderbetrokkenheid is juist in tijden dat er kritisch naar het mbo wordt gekeken belangrijk. Ook bij andere regionale opleidingscentra wordt er steeds meer gekeken naar ouderbetrokkenheid, maar onze school voert het aanzienlijk breder uit. Ouders zijn kritisch en het is heel goed om met ouders van onze leerlingen in gesprek te gaan.”

Leave a Reply

*