24 April 2013 ~ 0 Comments

‘Overheid moet onderwijs meer ruimte geven’

AOb herkent beeld van stagnatie uit Onderwijsverslag

De Algemene Onderwijsbond constateert met de Onderwijsinspectie dat de kwaliteitsverbetering in het onderwijs stagneert. Het is dan ook hoog tijd dat het kabinet de sector weer ruimte geeft. “Het onderwijs zit in een financiële klem en daar moet iets aan gebeuren”, zegt AOb-voorzitter Walter Dresscher.

“We hebben lucht nodig: scholen hebben te maken met stijgende kosten die niet worden gecompenseerd en kampen in het basisonderwijs vaak met een krimpend scholierenbestand. Tegen die achtergrond moet de kwaliteit omhoog. Dat staat met elkaar op gespannen voet. Het is goed dat ook de inspectie dat registreert.” Dat zegt Walter Dresscher naar aanleiding van het Onderwijsverslag 2011/2012 dat vandaag is verschenen.

Minister Bussemaker zal verder moeten kijken dan het gegeven dat het aantal zeer zwakke scholen wederom is afgenomen. “Het is mooi dat het kleine aantal scholen dat ondermaats presteert ieder jaar kleiner wordt”, aldus Dresscher. “Maar we willen in Nederland nog altijd dat ons onderwijs in internationale vergelijkingen uitkomt in de top. Daar zijn we nog lang niet, en daar komen we met het huidige beleid ook niet: Nederland draait mee in de subtop, maar de weg omhoog vergt investeringen met visie.”

De sector heeft lucht nodig, vindt Dresscher: “Compenseer kostenstijgingen door het btw-tarief of het toegenomen energieverbruik. Politici lijken niet te beseffen dat de rekening wordt betaald met formatieplaatsen als de bekostiging niet meegroeit met prijsstijgingen. Minder mensen betekent dat de collega’s die achterblijven meer moeten doen. Meer werkdruk betekent minder tijd voor reflectie op het werk, minder tijd voor het volgen van een cursus. Uiteindelijk gaat dat dan ten koste van de kwaliteit, hoe graag het onderwijspersoneel het ook anders wil.”

Dresscher hoopt dat Bussemaker het Onderwijsverslag de komende tijd kan gebruiken om in het gehele kabinet de ogen te openen. “Willen we als samenleving weerbaar uit deze magere jaren komen, dan moet je investeren in onderwijs. Stagneert de onderwijskwaliteit op ‘basis’, dan mogen we daar geen genoegen mee nemen: de hele economie heeft er baat bij als we meer bieden. Maar dan moet er serieus beleid komen om bijvoorbeeld de onbevoegdheid aan te pakken: de beste lessen worden verzorgd door een vakbekwame leraar. Als we daar voor pleiten, wordt dat altijd beaamd. Uit de gegevens van de inspectie blijkt dat hun aandeel al jaren stabiel is.”

Tegelijkertijd beseft Dresscher dat een volledig bevoegd docentencorps op korte termijn erg lastig wordt: de arbeidsmarkt voor starters zit op slot en de animo voor lerarenopleidingen is tanende. “De afgelopen jaren is aan de hand van gegevens van de Inspectie werk gemaakt van een kwaliteitsimpuls voor lerarenopleidingen. We zullen de komende jaren zien of dat het gewenste effect heeft gehad. Nu is het tijd om weer perspectief te bieden op de onderwijsarbeidsmarkt, zeker nu de nullijn van tafel is. Als onze sector mensen tijd en ruimte geeft zich te ontwikkelen, dan wordt het ook weer aantrekkelijk om in onze prachtsector te werken.”

Daarbij verwacht de AOb dat de werkgevers de kritiek van de Inspectie ter harte nemen. Die roept schoolbesturen expliciet op om zich minder bezig te houden met het randgebeuren en zich te concentreren op het onderwijs. “Dat ervaren we hier toch als ondersteuning van onze kritiek. Als het aan de AOb ligt, hangt de minister duidelijke voorwaarden aan de bekostiging, zodat het leeuwendeel ervan terecht komt op de plek waar we het als samenleving willen hebben: in de klas.”

www.aob.nl

Leave a Reply

*