Geen goed onderwijs zonder ouderbetrokkenheid “Suriname”
tichting Projecten: Geen goed onderwijs zonder ouderbetrokkenheid
Monday 6 May
Zolang ouders zich niet betrokken voelen bij het onderwijs van hun kind, zal het onderwijs niet haar doelstellingen bereiken. Dit is één van de belangrijkste conclusie uit een discussieavond in het kader het internationale programma “Global Campaign for Education”. De discussie was georganiseerd door Stichting Projecten.
“Global Campaign for Education” richt zich op een van de Millennium-doelstellingen die in 2015 bereikt zouden moet zijn: goed onderwijs voor ieder kind. Stichting Projecten is de Surinaamse trekker van deze wereldwijde campagne en heeft in dat kader discussieavonden georganiseerd. Op 19 april waren de kinderen aan de beurt en vrijdag 3 mei waren het de ouders, leerkrachten, jeugdambassadeurs, vertegenwoordigers van het ministerie van Sport- en Jeugdzaken, inspecteurs en onderwijsconsulenten die de microfoon kregen.
Het is volgens de stichting duidelijk dat iedereen goed onderwijs wil. “Every child needs a teacher’, is de slogan van dit onderdeel van de campagne. “Maar hoe ziet een goede leerkracht er uit? Hoe komt het dat niet alle juffen echt goede leerkrachten zijn? Waar zijn de meesters in het basisonderwijs? Tot hoever gaat de verantwoordelijkheid van de overheid? Is ‘blijven zitten’, zijn ‘rode cijfers’ nog wel verantwoord? Is het verantwoord om leerkrachten ook nog te belasten met naschoolse opvang? Waarom wordt bij de beloning van leerkrachten niet gekeken naar bekwaamheid, inzet en resultaten en wel naar het aantal diploma’s?”. Deze en nog meer vragen werden gesteld én beantwoord door de deelnemers aan de discussie.
Ouders en leerkrachten
Uit de discussie kwam naar voren dat ouders niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor de inhoud van de lesstof, de leerkracht is de deskundige. Maar de ouders moeten hun kind nauwgezet volgen, stimuleren en motiveren. Leerkrachten moeten beter voorbereid worden op de problemen die ze zeker zullen tegenkomen. Leerkrachten moeten bijgeschoold worden en vooral moet het beloningssysteem voor leerkrachten aangepast worden. Bekwaamheid en inzet moeten gemeten worden, omdat er een groot verschil is tussen bekwaamheid en bevoegdheid.
Suggesties
De discussieleider was niet tevreden als de avond niet werd afgesloten met tenminste drie suggesties om jongens/mannen te interesseren voor het basisonderwijs. Zo kwam naar voren dat:
1. Suriname moet meer aandacht besteden aan jongens. Er is o.a. minder kleding voor jongens te koop en de meeste programma’s en evenementen zijn gericht op meisjes.
2. Bij beroepskeuzevoorlichting wordt niet gefocust op jongens voor het basisonderwijs. De overheid kan hier een belangrijke rol in spelen.
3. Alle leraren-in-opleiding moeten als onderdeel van hun studie, stage lopen op een basisschool. Dan zal zeker een deel van de jongens kiezen voor het basisonderwijs.
“Dit zijn suggesties waarmee we absoluut verder moeten”, aldus Yvonne Caprino van Stichting projecten ter afsluiting van de avond. Ze dankte de aanwezigen voor hun komst en deed een dringend beroep op allemaal “om te blijven komen naar dergelijke discussieavonden, want alleen zo kunnen we het beleid beïnvloeden en actief betrokken blijven bij het onderwijs gebeuren van onze kinderen”.
http://www.srnieuws.com