22 May 2013 ~ 0 Comments

Landelijk congres Onderwijskansen primair onderwijs 2013

5 juni 2013

Landelijk congres Onderwijskansen primair onderwijs 2013

FORUM organiseert op woensdagmiddag 5 juni zijn jaarlijkse onderwijscongres. De vraag die dit jaar centraal staat is: Hoe vergroten wij de kansen van leerlingen in het primair onderwijs? In het programma wordt onder meer ingegaan op selectiemechanismen en toetsing in het basisonderwijs, de kracht van meertaligheid, de meerwaarde van ouderbetrokkenheid, leren van gemengd onderwijs en de mogelijkheden en effecten van verlengde leertijd.
Doel

Onderwijskansen van kinderen in het primair onderwijs vergroten door samen praktijkervaringen op school- en gemeentelijk niveau uit te wisselen en nieuwe ideeën en inzichten te delen.
Doelgroep

Leerkrachten, directieleden, bestuurders, beleidsmakers, wetenschappers, deskundigen, ouders en overige geïnteresseerden.

 

 

Programma
12.30 uur Inloop met lunch.
13.45 Welkom door dagvoorzitter Bert-Jan Kollmer, directeur Vereniging Openbaar Onderwijs VOO, en introductie door Zeki Arslan, programmamanager Onderwijs FORUM.
14.00 Inleiding Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond AOb, over het onderwijskansenbeleid van de afgelopen dertig jaar.
14.15 Interviews met twee studenten over hun onderwijsloopbaan.
14.30 Inleiding Tamara van Schilt-Mol, associate lector aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, over selectiemechanismen door toetsing binnen het basisonderwijs.
14.45 Gelegenheid tot het stellen van vragen.
15.00 Korte pauze.
15.15 Workshops

1. De kracht van meertaligheid
2. Samenwerken met ouders voor optimale onderwijskansen
3. Loopbaanoriëntatie in het basisonderwijs
4. Leren van gemengd onderwijs
5. Verlengde leertijd
(In iedere workshop is een presentatie van een praktijkvoorbeeld over het thema)

16.45 Plenaire terugkoppeling.
17.00 Afsluiting.

Workshops nader beschreven

Workshop 1: De kracht van meertaligheid

Steeds meer kinderen in Nederland groeien op met meer dan één taal. Kennis van meerdere talen kan een kind extra kansen bieden. Leerkrachten hebben kennis nodig over de wijze waarop meertalige kinderen een andere taal leren maar ook de vaardigheden om deze kinderen te begeleiden in hun meertalige ontwikkeling. Uit onderzoek blijkt dat het belangrijk is dat ouders en leerkrachten met elkaar over de meertalige ontwikkeling van het kind communiceren.

In deze workshop voor ouders, leerkrachten, directies, taalcoördinatoren en intern begeleiders krijgt u een korte presentatie over de overstap van meertalige kinderen naar de basisschool en de wijze waarop de school hierop kan inspelen. Daarna volgt een praktijkvoorbeeld waarin Betty van Dam, directeur van de Taaltuin in Schiedam, vertelt hoe leerkrachten op haar school aandacht geven aan de moedertaal, hoe ze ouders betrekken bij de meertalige ontwikkeling van hun kind en een ouder vertelt over haar ervaring hiermee. Met de deelnemers gaan we in gesprek over de rol van ouders en school voor een optimale taalontwikkeling.

Workshop 2: Samenwerken met ouders voor optimale onderwijskansen
In 2012 zijn tussen het Rijk, de PO-Raad en de grote gemeenten (G37) streefdoelen geformuleerd om de kwaliteit van de voor- en vroegschool te verbeteren. Het idee achter de afspraken is onderwijskansen te vergroten voor alle jonge kinderen. Voor voorscholen en basisscholen betekent dit onder andere dat zij meer aandacht moeten hebben voor opbrengstgericht werken, de doorgaande lijn en het versterken van ouderbetrokkenheid. In 2015 wordt van alle voor- en vroegscholen verwacht dat zij ouders stimuleren om thuis ontwikkelingsgerichte activiteiten met hun kinderen te doen.

Tijdens deze workshop bespreken we hoe (voor)scholen hiermee aan de slag zijn gegaan. Hetty Belgers van basisschool ’t Mozaïek uit Roermond (excellente school 2012) werkt samen met PSZ Mengelmoes en vertelt hoe zij werken aan opbrengsten en ouderbetrokkenheid, welke resultaten zij zien en welke verbeterpunten er mogelijk zijn. Met de workshopdeelnemers formuleren we essentiële aandachtspunten die de samenwerking tussen voorschool, vroegschool en ouders versterken ten behoeve van de ontwikkelkansen van het kind

Workshop 3: Loopbaanoriëntatie in het basisonderwijs
Er is veel onduidelijkheid over de rol van loopbaanoriëntatie in het basisonderwijs. Wanneer moet je ermee beginnen? Wat is de rol van het onderwijzend personeel? Wat is de rol van de ouders? En wat kunnen vertegenwoordigers van beroepsgroepen bijdragen aan de voorlichting over de mogelijke toekomstmogelijkheden en -kansen van de leerlingen.

In deze workshop gaan deelnemers met elkaar in gesprek over:
• Hoe kun je loopbaanoriëntatie specifiek in het basisonderwijs inpassen in het lesprogramma?
•Hoe kan het onderwijzend personeel een bijdrage leveren?
•Welke beroepsgroepen kun je erbij betrekken?
•En hoe geef je ouders van de leerlingen een rol om mee te reflecteren over beroeps- en loopbaanoriëntatie?
•Wat kun je wel en wat kun je beter niet doen als het gaat om loopbaanoriëntatie in het PO?

Workshop 4: Leren van gemengd onderwijs
Een gemengde school biedt kansen om kinderen voor te bereiden op de multiculturele samenleving. Wat levert gemengd onderwijs in de praktijk op in termen van interculturele ontmoeting, vriendschappen en kennisuitwisseling tussen kinderen en tussen ouders? Hoe beïnvloedt dat hun burgerschapsvaardigheden? Hoe kun je hier als school actief op aan sturen?

De directeur van gemengde basisschool de Provenier uit Rotterdam, een medewerker van de gemeente Amsterdam en een gemengde VVE-instelling vertellen tijdens deze workshop over hun ervaringen. Aan de hand van deze praktijkvoorbeelden uit de VVE en het basisonderwijs gaan we in de workshop met ouders, leerkrachten, directies en gemeenten in gesprek over de mogelijkheden om de meerwaarde van gemengd onderwijs te benutten.

Workshop 5: Verlengde leertijd
Extra leertijd kan leerlingen net dat steuntje in de rug bieden dat ze nodig hebben om goed tot hun recht te komen. De Profijtklas is daar een voorbeeld van. De Profijtklas biedt onderwijskansen die, juist voor kinderen van laagopgeleide ouders, net dat stapje extra kunnen betekenen, bijvoorbeeld een hogere vervolgopleiding. Vooral als de aandacht gericht uitgaat naar de kernvakken taal en rekenen. Daarnaast blijkt een succesvolle schoolcarrière, en in het verlengde daarvan maatschappelijke participatie, te staan of vallen met een juiste studiehouding, motivatie en zelfvertrouwen. Deze elementen zien we ook terug in de Profijtklas en geven een verbeterde taal- en rekenvaardigheid een impuls.

In deze workshop presenteert Maria Brackenie van de Utrechtse basisschool de Pijlstaart haar ervaringen, de opbrengsten en hoe de school dat heeft ingericht. Ook wordt ingegaan op andere vormen van verlengde leertijd. In gesprek met elkaar en de inleiders kunnen deelnemers de mogelijkheden verder bespreken, vragen stellen en inspiratie opdoen. Doel van de workshop is u te informeren en ervaringen te delen zodat u voor uw eigen school kunt beoordelen in hoeverre extra leertijd zinvol en uitvoerbaar is.

http://www.forum.nl/Home/Agendadetail/EventListId/1/EventItemId/539

Leave a Reply

*