Landelijk congres Onderwijskansen primair onderwijs 2013
5 juni 2013 | ||||||||||||||||||||||
Landelijk congres Onderwijskansen primair onderwijs 2013 |
||||||||||||||||||||||
FORUM organiseert op woensdagmiddag 5 juni zijn jaarlijkse onderwijscongres. De vraag die dit jaar centraal staat is: Hoe vergroten wij de kansen van leerlingen in het primair onderwijs? In het programma wordt onder meer ingegaan op selectiemechanismen en toetsing in het basisonderwijs, de kracht van meertaligheid, de meerwaarde van ouderbetrokkenheid, leren van gemengd onderwijs en de mogelijkheden en effecten van verlengde leertijd. | ||||||||||||||||||||||
Doel
Onderwijskansen van kinderen in het primair onderwijs vergroten door samen praktijkervaringen op school- en gemeentelijk niveau uit te wisselen en nieuwe ideeën en inzichten te delen. Leerkrachten, directieleden, bestuurders, beleidsmakers, wetenschappers, deskundigen, ouders en overige geïnteresseerden.
Workshops nader beschreven In deze workshop voor ouders, leerkrachten, directies, taalcoördinatoren en intern begeleiders krijgt u een korte presentatie over de overstap van meertalige kinderen naar de basisschool en de wijze waarop de school hierop kan inspelen. Daarna volgt een praktijkvoorbeeld waarin Betty van Dam, directeur van de Taaltuin in Schiedam, vertelt hoe leerkrachten op haar school aandacht geven aan de moedertaal, hoe ze ouders betrekken bij de meertalige ontwikkeling van hun kind en een ouder vertelt over haar ervaring hiermee. Met de deelnemers gaan we in gesprek over de rol van ouders en school voor een optimale taalontwikkeling. Workshop 2: Samenwerken met ouders voor optimale onderwijskansen Tijdens deze workshop bespreken we hoe (voor)scholen hiermee aan de slag zijn gegaan. Hetty Belgers van basisschool ’t Mozaïek uit Roermond (excellente school 2012) werkt samen met PSZ Mengelmoes en vertelt hoe zij werken aan opbrengsten en ouderbetrokkenheid, welke resultaten zij zien en welke verbeterpunten er mogelijk zijn. Met de workshopdeelnemers formuleren we essentiële aandachtspunten die de samenwerking tussen voorschool, vroegschool en ouders versterken ten behoeve van de ontwikkelkansen van het kind Workshop 3: Loopbaanoriëntatie in het basisonderwijs In deze workshop gaan deelnemers met elkaar in gesprek over: Workshop 4: Leren van gemengd onderwijs De directeur van gemengde basisschool de Provenier uit Rotterdam, een medewerker van de gemeente Amsterdam en een gemengde VVE-instelling vertellen tijdens deze workshop over hun ervaringen. Aan de hand van deze praktijkvoorbeelden uit de VVE en het basisonderwijs gaan we in de workshop met ouders, leerkrachten, directies en gemeenten in gesprek over de mogelijkheden om de meerwaarde van gemengd onderwijs te benutten. Workshop 5: Verlengde leertijd In deze workshop presenteert Maria Brackenie van de Utrechtse basisschool de Pijlstaart haar ervaringen, de opbrengsten en hoe de school dat heeft ingericht. Ook wordt ingegaan op andere vormen van verlengde leertijd. In gesprek met elkaar en de inleiders kunnen deelnemers de mogelijkheden verder bespreken, vragen stellen en inspiratie opdoen. Doel van de workshop is u te informeren en ervaringen te delen zodat u voor uw eigen school kunt beoordelen in hoeverre extra leertijd zinvol en uitvoerbaar is. http://www.forum.nl/Home/Agendadetail/EventListId/1/EventItemId/539 |