Ondernemerschap in het onderwijs, hoe geef jij dat vorm en inhoud?
Altijd proberen om efficiënter en effectiever te werken. Kosten vermijden die nergens toe leiden. Durven investeren om later de vruchten te kunnen plukken. Jezelf door en door kennen. Feedback willen krijgen om jezelf nog beter te leren kennen. Kansen zien en ze verzilveren. Bij tegenslag weer opkrabbelen.
En opnieuw. En opnieuw. Elke dag werken aan je gezondheid om je energie op peil te houden en sterk te zijn als het erop aankomt. Op tijd rust pakken en de accu opladen. Slim samenwerken, netwerken opzoeken of ze creëren. Vrienden maken, vrienden houden. Je niet van de wijs laten brengen door je vijanden. Je omgeving analyseren en in kaart brengen. Kritisch filteren, onzin negeren, dat oppikken waar je wel wat mee kunt. Elke dag leren om beter te worden waar je goed in bent. Ja zeggen, ook al weet je het soms niet zeker. Je grenzen zo verleggen. De ontwikkelingen volgen en trends herkennen. Vooruit denken, maar ook terugblikken: had ik dat anders moeten aanpakken? De ruimte opeisen voor je talent en ander talent de ruimte geven. Uitbesteden waar je niet goed in bent. Vertellen waar je goed in bent en luisteren naar diegene die ergens anders goed in is. In beeld houden waar je staat. Buiten de gebaande paden durven denken en doen. Oplossingsgericht aanpakken als het niet gaat zoals je wilt. Want zeuren helpt geen zier. Doorgaan als het af moet. En vieren als het klaar is.
Ondernemende docenten
Waar dit over gaat? Over ondernemers? Ja! Over docenten? Ja! Over leerlingen? Ja! En als je tussen de zinnen door leest, ook over 21e eeuwse vaardigheden. Ondernemerschap is de doos waarin alle attitudes zitten die je nodig hebt om de komende decennia overeind te blijven, te floreren, als mens, als burger, als werkende. Want je zult het – steeds meer – zelf moeten doen en zelf moeten organiseren.
Elkaar vinden
Daarom hebben leerlingen ondernemende docenten nodig als rolmodel. Docenten hebben ondernemende schoolleiders nodig om de school door uitdagende tijden te loodsen. Schoolleiders hebben een ondernemende overheid nodig die ruimte geeft, faciliteert. Ondernemers hebben scholen nodig om het talent van morgen voor te bereiden op de onderneming van morgen. Het zijn duizelingwekkende tijden: we hebben elkaar nodig. Om elkaar te helpen, te inspireren en om samen te werken, te leren en te leven. Gelukkig is elkaar vinden nog nooit zo gemakkelijk geweest. Zullen we linken?
Ondernemerschap in het onderwijs, hoe geef jij dat vorm en inhoud?
http://www.onderwijsvanmorgen.nl/onderneem-het-2/
Erno Mijland (stuur een e-mail)