12 June 2013 ~ 0 Comments

De klas heeft geen last van zorgleerlingen

Basisschoolleerlingen lijden niet onder klasgenootjes die extra zorg nodig hebben. Leraren zijn goed in staat om beide groepen te begeleiden. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Prestaties en loopbanen van zorgleerlingen’ van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Zorgleerlingen zijn kinderen die bijvoorbeeld een leerachterstand, gedragsproblemen of een handicap hebben. In het reguliere basisonderwijs gaat het om ongeveer een kwart van de kinderen. Volgens de onderzoekers zal dit aantal de komende jaren toenemen, vanwege de nieuwe Wet passend onderwijs.

Vanaf augustus 2014 worden scholen verplicht om een passende onderwijsplek te bieden aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Scholen in de regio moeten gaan samenwerken om dit te realiseren. Zo moeten minder zorgleerlingen naar het speciaal onderwijs worden gestuurd.

“De vrees van ouders dat een klas lijdt onder de toename van zorgleerlingen blijkt uit dit onderzoek ongegrond”, zegt onderzoeker Jaap Roeleveld in een persbericht. Gewone leerlingen scoren in een klas met 25 tot 50 procent zorgleerlingen net zo goed als leerlingen die maar met een paar procent zorgleerlingen in de klas zitten. Roeleveld: “Het is een hele opgave voor leerkrachten om leerlingen met sterk uiteenlopende behoeften in één klas te hebben. Uit onze resultaten leiden we nu af dat leerkrachten dat toch heel goed aankunnen.”

De onderzoekers hebben voor dit onderzoek de prestaties van kinderen in klassen met verschillende percentages zorgleerlingen vergeleken. Wel houden de onderzoekers een slag om de arm en zeggen in het onderzoek dat als er zorgleerlingen zijn met heftige, complexe problemen dat dit mogelijk wel invloed heeft op de klas.

AOb-bestuurder primair onderwijs Liesbeth Verheggen verbaast zich over de uitkomsten van het onderzoek. “Wij horen van onze leden heel andere geluiden over het lesgeven aan zorgleerlingen.” Ook staatssecretaris Sander Dekker heeft pas in een brief laten weten dat veel leraren moeite hebben om binnen een klas aan verschillende niveaus les te geven. Er moet, volgens Verheggen, worden gekeken naar wat de definitie van een zorgleerling is. “In dit onderzoek is een zorgleerling al een kind waar een individueel handelingsplan voor bestaat of een kind dat remedial teaching krijgt.” Een brede definitie, vindt de AOb-bestuurder. “In het kader van passend onderwijs gaat het juist om kinderen die anders een doorverwijzing zouden krijgen naar het speciaal (basis) onderwijs maar met extra ondersteuning in het regulier onderwijs kunnen blijven.  Dan gaat het dus om meer dan kinderen die al dan niet tijdelijk remedial teaching nodig hebben.”

bron: http://www.aob.nl/default.aspx?id=12&article=49714

Leave a Reply

*