Ouders in Harkema zijn educatief partner van de school.
In Harkema zoekt OBS ‘t Holdersnest naar hulpmiddelen voor ouders om thuis met hun kind aan de slag te gaan. Ze geven ouders informatie over het belang van ondersteuning thuis, wisselen met ouders verwachtingen uit en zetten onderzoek in om te weten wat werkt.
OBS ‘t Holdersnest
“Wij hebben op de informatieavonden, per groep, de ouderhulpkaarten laten zien. Als team vonden we het belangrijk om wederzijdse verwachtingen over de ouderhulpkaarten uit te spreken. We willen de ouderhulpkaarten niet voorschrijven, maar zien wel veel kansen om het onderwijsondersteunend gedrag van ouders te stimuleren. Ouders willen graag tips van de leerkracht bleek uit onderzoek. Bij voorkeur tijdens het tienminutengesprek waar hun kind centraal staat!”
Dit is een willekeurig voorbeeld van een ouderroutine uit het boek ‘Succes! met ouders. Werken met ouderroutines in onderwijs en opvang.
U kunt het boek bestellen bij Eduforce .
http://www.cedin.nl/264/expertisepunt-ouderbetrokkenheid.html
Ouderbetrokkenheid
Ouderbetrokkenheid in het onderwijs, een zeer actueel onderwerp!
De formele invloed van ouders wordt de komende jaren, mede door de komst van passend onderwijs, steeds groter. Daarnaast ervaart het onderwijs in toenemende mate een gebrek aan binding van de ouders met de scholen. Ook zijn er de nodige vragen rond de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van kinderen tussen ouders en scholen.
Ouderbetrokkenheid doet er toe
Dat ouderbetrokkenheid ertoe doet wordt inmiddels breed gedeeld door wetenschappers, leraren, ouders, politiek en samenleving. Veel onderzoek laat zien dat kinderen voor het leren en hun ontwikkeling gebaat zijn bij een samenhang tussen hun wereld thuis, hun wereld in de buurt en de wereld van school. Zo blijkt ouderbetrokkenheid al op jonge leeftijd direct van invloed op de schoolprestaties en het sociale gedrag van kinderen.
Steeds meer scholen en besturen zetten ouderbetrokkenheid op de agenda. Zij zien de mogelijkheden en worden zich bewust van de meerwaarde die het hen kan opleveren.
Welke mogelijkheden biedt dit?
Wanneer er optimaal gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden van ouderbetrokkenheid/partnerschap komt dat ten goede aan de klas en de school. Scholen realiseren daarmee de volgende voordelen:
- Taakverlichting voor de school;
- Ondersteuning bij het leerproces;
- Versterken van de sociale textuur rond een klas, groep, jaar of school
- Helpt bij het realiseren van doelen als voorkomen van schooluitval en spijbelen;
- Helpt mede conflicten te voorkomen;
- Betere afstemming over de opvoeding;
- Scholen geven hiermee invulling aan de paragraaf van de kwaliteitsagenda;
- Vormt een onderdeel van de wettelijke taak die het onderwijs heeft ten aanzien van burgerschapsvorming;
- Het bevordert de sociale cohesie in buurt/wijk, dorp of stad;
- Is een uiting van goed burgerschap en een middel om te komen tot culturele integratie.
Hoe kunnen we u ondersteunen?
Cedin biedt u meerdere oplossingen en mogelijkheden. Kijk voor de mogelijkheden in de rechterkolom op deze pagina onder het kopje documenten.