Driehoektraining op startbijeenkomst Marant en OCW. 7 oktober #ouderbetrokkenheid
Succesvol partnerschap tussen ouders en school bij passend onderwijs
Regionale startbijeenkomst
Maandag 7 oktober van 16.00 – 20.30 uur
Golden Tulip, Arnhem Doorwerth
Deelname is gratis!
“Onderzoek bevestigt dat leerlingen veel beter presteren als hun ouders en school samenwerken. Alleen met een goede betrokkenheid van ouders bij de school komen we van goed tot excellent onderwijs.”, aldus staatssecretaris Dekker. Daarom roept het ministerie van OCW scholen en ouders in de regio op met elkaar in gesprek te gaan.
Op maandag 7 oktober organiseert het Expertisepunt Ouderbetrokkenheid regio Midden de bijeenkomst rondom het thema ouderbetrokkenheid en passend onderwijs. Namens het programma Ouders en School Samen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen nodigen wij u graag uit voor deze bijeenkomst.
Inhoud
Hoe kunnen school en ouders zo goed mogelijk samenwerken bij het leren en ontwikkelen van kinderen/jongeren, ook als er sprake is van speciale zorgbehoeften? Wat zijn de succesfactoren van de samenwerking tussen school, ouder en kind/jongere? Deze vragen staan centraal in een aansprekend programma voor ouders, schoolleiders, bestuurders, leraren, beleidsmakers en partnerorganisaties van scholen.
15.30 uur | Inloop met koffie/thee/ Informatiemarkt |
16.00 uur | Opening en welkom door dagvoorzitter Gert van Leeuwen, voorzitter van het bestuur van het landelijk samenwerkingsverband passend onderwijs voor reformatorische/christelijke scholen |
16.10 uur | Plenaire inleiding door Emiel van Doorn en videoboodschap van de staatssecretaris |
17.30 uur | Maaltijd |
18.15 uur | Sessieronde 1 |
19.15 uur | Wissel |
19.25 uur | Sessieronde 2 |
20.25 uur | Koffietafel borrel/netwerken |
Een impressie van de inleiding door Emiel van Doorn
Emiel van Doorn zal u tijdens de inleiding antwoord gegeven op de belangrijkste vraag die we onszelf kunnen stellen met het oog op de invoering van passend onderwijs: ‘Wat moeten we als leerkracht, ouder en/of begeleider van kinderen/jongeren doen om hun ontwikkeling te stimuleren?’
Hij laat ons reflecteren op vragen als: ‘Lukt het ons de verschillen tussen onze kinderen/leerlingen niet te zien als gebreken, maar als fantastische ontwikkelmogelijkheden? Als je denkt vanuit het concept van Mediërend Leren dan is het antwoord simpel: Ja! Er zijn verschillen tussen mensen en ieder heeft de ruimte om zich vanuit zijn eigen kwaliteiten te blijven ontwikkelen.
Er zitten altijd gaatjes in het plafond!
De uitdaging hierbij voor ons als ouders, begeleiders en leerkrachten is om het kind/de leerling zo te begeleiden dat hij het lef, de energie en de ruimte bij zichzelf voelt om samen met ons de uitdaging van ontwikkeling aan te gaan.’
Emiel van Doorn
Emiel van Doorn (1960) is de drijvende kracht achter Mediërend Leren. Hij ziet veel in de krachten, kwaliteiten en ontwikkelingsmogelijkheden van elk mens. Een van zijn favoriete uitspraken is:
Als je niet voor de kwaliteiten van iemand gaat, dan moet je van zijn beperkingen afblijven!
Emiel is in de eerste plaats een mens van de praktijk. Door zijn eigen ervaringen in het onderwijs (zowel als leerling uit het speciaal onderwijs als leerkracht), kan Emiel Mediërend Leren en de Individueel Vraaggerichte Benadering omzetten in alledaags handelen. Een van zijn motto’s is dan ook:
Wat je vandaag leert, moet morgen toepasbaar zijn.
Emiel begeleidt mensen met een ontwikkelingsachterstand, heeft een eigen praktijk en verzorgt trainingen, en is als opleider/adviseur verbonden aan Bevordering van de Cognitieve Ontwikkeling (StiBCO) en het Seminarium voor Orthopedagogiek.
Verschillende sessies: voor ieder wat wils
1. Ouderbetrokkenheid bij kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte op school
Hoe kan samenwerking tussen ouders en school bijdragen aan optimale ontwikkelingskansen voor kinderen?
Sessieleider: Joli Luijckx, Balans
Doelgroep: ouders en leraren PO-VO-MBO
Type sessie: workshop
Samenwerking tussen ouders en school is onontbeerlijk voor een goede leerontwikkeling van kinderen. Bij kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte geldt dat al helemaal. Helaas is constructief partnerschap tussen ouders en school en zorg nog geen vanzelfsprekendheid. Landelijke oudervereniging Balans vindt dat dit moet veranderen!
In deze workshop wordt belicht welke knelpunten zich voordoen in de samenwerking tussen ouders en school bij de begeleiding van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte en hoe het beter kan. Wat kun je doen om werkelijk samen te werken aan datgene wat een kind nodig heeft: op school én thuis? Van de deelnemers wordt gevraagd om ervaringen en voorbeelden van ‘good practise’ te delen.
Na het volgen van deze workshop heeft u als intern begeleider, als leerkracht en als ouder concrete handvatten om effectief samen te werken bij de begeleiding van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. En daarmee worden optimale ontwikkelingskansen voor deze kinderen mogelijk!
2. Hoe bevorder ik het educatieve partnerschap tussen leerkracht en ouder via een digitaal communicatieplatform?
Sessieleider: Sandra Cortenbach, Basisschoolnet
Doelgroep: directeuren, ouders en leraren PO
Type sessie: workshop
Binnen passend onderwijs zijn goede communicatie en korte lijnen tussen leerkracht en ouders belangrijk. Naast persoonlijke gesprekken zijn met name de dagelijkse ontwikkelingen belangrijk om met elkaar uit te wisselen. Tijdens deze workshop krijgt men inzicht in de mogelijkheden om een digitaal platform hiervoor in te zetten en hiermee het educatief partnerschap te bevorderen. Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden op een online communicatieplatform (Basisschoolnet.nl) laten wij u zien op welke manier andere scholen hier invulling aan geven.
Het gaat in deze workshop dus niet om welk communicatiesysteem u gebruikt, maar op welke manier u dit kunt inzetten.
3. Ouders als verbinding tussen school en samenleving
Sessieleider: Guido de Bruin
Doelgroep: ouders, leraren en bestuurders PO-VO
Type sessie: workshop
Scholen en ouders zijn twee partijen geworden in een samenleving die zich meer en meer laat kenmerken door formele relaties. Scholen zijn dienstverlenende instituten geworden, die zich naar overheden en naar belanghebbenden moeten verantwoorden. De school is daarmee ontmenselijkt.
De school kan echter – juist in deze tijd van doorgeslagen protocollering – ook een levende gemeenschap zijn van mensen die op elkaar betrokken zijn. Leraren en ouders met hun eigen netwerken en kundigheden vormen dan een verband met het oog op de vorming van de kinderen. Verbondenheid is gebaseerd op vriendschappelijkheid en medemenselijkheid. De school kan met ouders deze vorm van verbondenheid in haar beleid een plek geven.
4. Ouderbetrokkenheid in passend onderwijs: van informeren van naar samenwerken met ouders. Oftewel: ouderbetrokkenheid 3.0!
Sessieleider: Peter de Vries, CPS
Doelgroep: ouders, leraren PO-VO
Type sessie: workshop
Volgens CPS is ouderbetrokkenheid is een niet-vrijblijvende en gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en school, waarin ouders en school vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid werken aan de (school)ontwikkeling van het kind. Voor passend onderwijs betekent dit dat ouders niet alleen goed worden geïnformeerd over hun kind, maar dat er intensief met hen wordt samengewerkt in het belang van het kind. Ouderbetrokkenheid 3.0 is een door CPS ontwikkeld bewezen succesvol concept dat zorgt voor een optimale en efficiënte samenwerking tussen school en alle ouders.
In deze workshop maakt u kennis met het concept Ouderbetrokkenheid 3.0.
5. Aan de slag met effectief communiceren met ouders
Sessieleider: Rubik Nazarian, Driehoektraining
Doelgroep: leraren en bestuurders PO-VO en beleidsmakers
Type sessie: workshop met trainingskarakter
In deze workshop zoomen we in op het ouder- en leerkrachtaspect van de driehoeksrelatie ouders-kind-school. Na een presentatie van de driehoektraining, waarbij u een beeld krijgt van de werkwijze en achtergronden van onze visie, gaan we op een levendige en speelse manier met stellingen aan de slag. Hoe denken we eigenlijk over ouders?
Vervolgens krijgt u de kans om regie te voeren over een herkenbare situatie met trainingsacteurs in de rol van ouder en leerkracht. Zo ziet u direct het effect van interventies in de communicatie met ouders en wordt u aan het denken gezet.
6. Ouderbetrokkenheid op lokaal niveau
Sessieleider: Walter de Wit, Oberon
Doelgroep: bestuurders PO-VO-MBO en beleidsmakers
Type sessie: workshop
Kinderen zijn er bij gebaat als drie invloedssferen samen optrekken: de school, het gezin en de omgeving (o.a. zorg en welzijn en de buurt). Met een simulatie wordt u meegenomen in de complexiteit hiervan en in de aanpak en oplossingen. Goede voorbeelden zijn inbegrepen. Gerelateerd aan passend onderwijs wordt tevens speciaal aandacht besteed aan de samenwerking onderwijs – zorg – welzijn op lokaal niveau.
7. Van onderzoek naar passende onderwijs oplossingen in de praktijk
Sessieleider: Kim Schut, Onderwijs Innovatie Groep
Doelgroep: ouders, leraren en bestuurders PO-VO-MBO
Type sessie: debat
Inzicht in de wensen van ouders moet in de praktijk vorm krijgen. Dit is waar we met u over willen debatteren. Onze Nationale Ouder Monitor (NOM) richt zich op de ontwikkeling van kinderen, ook die met een achterstand, beperking of gedragsprobleem. Specifiek kijken we naar de rol van ouders hierin. Wat doen zij zelf en van wie verwachten ze ondersteuning?
De stellingen voor het debat zijn gebaseerd op uitkomsten van de NOM en richten zich op de vertaalslag van deze resultaten in de praktijk. Hoe benut je het potentieel van ouders voor scholen en gemeenten beter?
8. Ouders doen ‘weer’ mee
Sessieleider: Margriet van der Werf, Stichting Ouder en School Plus
Doelgroep: ouders en leraren VVE-PO
Type sessie: workshop
Tijdens deze workshop krijgt u een beeld van de cursus Ouder en School Plus die migrantenmoeders helpt met taal, opvoeding, gezondheid en schoolzaken. De cursus is een succes in Den Haag. Met het leren van de Nederlandse taal voelen de moeders zich minder depressief, meer gelukkig en meer gezien en gehoord. De moeders begeleiden hun kinderen veel actiever bij school. Zij voelen zich meer zeker in de opvoeding en ze zeggen zich veel meer deel van de samenleving te voelen. De cursus genereert ouderbetrokkenheid waardoor de prestatie van de kinderen bewezen positief worden beïnvloed.
9. Ouders – middelbare school: wat nu?
Sessieleider: Marjan Buijtenhuijs, Studiekring
Doelgroep: ouders en leraren PO-VO
Type sessie: workshop
Wat weet u over de middelbare school van uw kind? Hoe gaat school om met huiswerk, toetsen en cijfers? Op welke wijze kunnen ouders contact hebben met school? Hoe raak je als ouder wegwijs in alle informatie van school? Goed contact tussen thuis en school is belangrijk, zo komen de twee leefwerelden van een leerling dichter bij elkaar. Hoe kun je als ouders je kind ondersteunen? We bekijken studievaardigheden, zoals plannen, mindmappen, en flash-cards. Iedere leerling heeft een eigen manier van leren. Welke aanpak werkt het best?
Deze workshop gebruikt Studiekring om ouders te ondersteunen en ouderbetrokkenheid te creëren.
10. VVE Thuis: voor- en vroegschoolse educatie én ontwikkelingsstimulering thuis: een effectieve combinatie
Sessieleider: Hilde Kalthoff, Nederlands Jeugdinstituut
Doelgroep: leraren VVE en beleidsmakers
Type sessie: workshop
VVE Thuis is een nieuw programma dat voor- en vroegschoolse Educatie en ontwikkelingsstimulering thuis verbindt. Ouders doen thuis met hun kind activiteiten die aansluiten bij voor- en vroegschoolse educatie. Er zijn themaboekjes met activiteiten die de ouders thuis met hun kind gaan doen zoals praatplaten, puzzels, voorlezen, liedjes, knutselen en bewegen. Voorbeelden van thema’s zijn Ik, Herfst, Winter, Lente, Ziek, Eten en Huis. Bij ieder thema wordt een ouderbijeenkomst gehouden op de speelzaal of (voor-)school waarin de activiteiten voor thuis worden toegelicht en voorgedaan. Al doende wordt de ontwikkeling van kinderen bevorderd én leren ouders om hun kind beter te ondersteunen en stimuleren.
Tijdens deze workshop maakt u kennis met de inhoud, achtergrond en materialen van VVE Thuis.
11. Kind in de begeleidingsroute: bundel de krachten!
Sessieleider: Cecile Godefrooy, Marant
Doelgroep: ouders, leraren PO-VO
Type sessie: workshop
Ouders zo vroeg en zo duidelijk mogelijk betrekken bij de ondersteuning aan leerlingen vergroot het succes op optimale ontwikkeling bij kinderen. Aan de hand van het schema van de onderwijs- en begeleidingsroute gaan we in op het gemeenschappelijk belang van ouders en school, de communicatie met ouders, de rollen en verantwoordelijkheden en de wederzijdse verwachtingen. Het motto in deze is: praten met elkaar, zo vroeg en zo duidelijk mogelijk.
Concreet gaan we in op punten van aandacht die constructieve samenwerking van ouders en school stimuleren.
12. Kringdebat over kindgebonden onderwijsbudget voor passend onderwijs
Sessieleider: Karin Vosters, zelfstandig organisatieadviseur
Doelgroep: ouders, leraren PO-VO-MBO, bestuurders en beleidsmakers
Type sessie: debat
Voor ieder leerplichtig kind is een budget beschikbaar voor onderwijs en via de gemeenten voor huisvesting. Ouders en leerlingen die niet een school vinden die aansluit bij hun leerbehoefte of pedagogisch/educatief beeld van goed onderwijs, hebben in de praktijk echter geen zeggenschap over de inzet van die budgetten en daardoor hebben zij weinig ruimte om te sturen op vernieuwing of om zelf een school vorm te geven. Met een voucher kunnen ouders zelf bepalen welke school zij voor hun kinderen willen of willen maken. In Zweden kunnen ouders al met een voucher onderwijs voor hun kinderen inkopen.
Een gesprek over de mogelijkheden die een kindgebonden onderwijsbudget zou kunnen bieden voor meer “passend” onderwijs.
13. Kinderen zien in wie ze zijn
Sessieleider: Peter Ruit, Driestar Educatief
Doelgroep: ouders, leraren
Type sessie: workshop
Hoe kunnen ouders en leraren samen het welbevinden van hun kinderen bevorderen? Dit kan door de kernkwaliteiten (talenten) van hun kinderen te ontdekken en te benoemen en zo hun kinderen te zien in wie ze zijn. Op basis van empirisch onderzoek uit de positieve psychologie blijkt dat het heilzaam is om in het onderwijs meer aandacht te besteden aan het versterken van kernkwaliteiten, in het bijzonder bij leerlingen. Dit blijkt het welbevinden van kinderen te bevorderen, wat een voorwaarde is om tot leren te komen.
In deze workshop maakt u kennis met een methode om de kernkwaliteiten van uw kind(eren) te ontdekken en te benoemen. Deze methode is ontwikkeld op grond van wetenschappelijk onderzoek.
14. Wat is passend? Omgaan met ouderbetrokkenheid in passend onderwijs in de praktijk
Sessieleider: Erik Peperkamp en Siepie Bijlsma, Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen
Doelgroep: ouders, leraren en bestuurders PO-VO
Type sessie: workshop
Passend onderwijs betekent een grotere diversiteit in de klas. In deze workshop laten wij zien hoe we als school omgaan met die grotere diversiteit en wat dit betekent voor de ouderbetrokkenheid. Niet alleen van de betrokkenheid van ouders van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, maar ook van de ouders van de andere kinderen in de klas en de school. Aan de hand van een aantal geanonimiseerde casuïstieken laten we de deelnemers van de workshop in gesprek gaan om de dilemma’s te laten ervaren en met mogelijke oplossingen te komen. Vervolgens geven we weer hoe we als school gehandeld hebben.
Informatiemarkt en bijzonderheden
Tijdens de middag/avond is er de mogelijkheid om de informatiemarkt te bezoeken en kennis te maken met verschillende organisaties, professionals en materialen. Aanwezig zijn o.a. : Schoudercom, Balans, CG Raad/Platform VG, Marant, Basisschoolnet, CPS, Onderwijs Innovatie Groep, Reformatorische Oudervereniging, 5010, Driestar Educatief, OCW.
Heeft u voor uw kinderen nog niets kunnen regelen op deze middag/avond? Er is kinderopvang aanwezig.
Aanmelding
De bijeenkomst is gratis maar aanmelding is wel verplicht. Naast de inleiding kunt u deelnemen aan twee sessies. Wij verzoeken u bij aanmelding ook uw voorkeuren voor de sessies aan te geven. Wilt u zeker zijn van deelname, meld u dan snel aan! Ongeveer een week van tevoren ontvangt u een definitieve bevestiging van aanmelding.
Klik aan de rechterzijde van deze pagina om aan te melden.
Meer informatie
Kijk voor achtergrondinformatie op www.expertisepuntouderbetrokkenheid.nl en www.facebook.com/oudersenschoolsamen of neem contact op met een van de coördinatoren:
Driestar Educatief: Laura Zwoferink-den Besten, L.J.Zwoferink@driestar-educatief.nl, 06 23697966
KOC: Korstiaan Karels, kkarels@koc.nu, 0318 517310
Marant: Saskia van Dongen, s.vandongen@marant.nl, 06 33037082
Graag tot ziens op 7 oktober!
Deel deze uitnodiging met ouders en andere belangstellenden!