Kiezen voor het verleden heeft geen toekomst #onderwijsvernieuwing#onderwijs
Een kind van 12 jaar heeft een ongewisse toekomst voor zich. Dan moet het ook nog kiezen voor een bepaalde vorm van onderwijs en een school die dat onderwijs geeft.
Dat is lastig, heel lastig.
Het is helemaal lastig omdat de keuze omgeven is met heel veel bureaucratie, regels, procedures en formats. Weet je als kind soms heel goed wat je wilt, dan mag het niet. Waarom niet?
Weten anderen het dan beter? Soms wel, heel vaak ook niet.
Wie weet wat de samenleving van morgen nodig heeft? Wie kan voorspellen wat je over 10 jaar moet weten of moet kunnen?
We leven in een wereld waarin ten onrechte wordt gedacht dat opbrengsten uit het verleden garanties voor de toekomst zijn. Je hebt een kind geholpen om zelfstandig te zijn, zelfstandig te kiezen, de wereld te verkennen en ontdekken wat het wil, wat het kan.
Ga daar mee door want de toekomst is aan de kinderen van nu. Wie leert vanuit het willen en niet vanuit het moeten, wie flexibel met kennis en vaardigheden leert omgaan, wie niet voor blokkades uit het verleden wordt gezet; dat kind is klaar voor de toekomst.
Denk voor de toekomst van kinderen niet aan de arbeidsmarkt van gisteren en vandaag. Denk aan de onvoorspelbaarheid en zorg dat kinderen daarmee om kunnen gaan. Help ze wendbaar te zijn, om te kunnen gaan met onverwachte gebeurtenissen. Bedenk dat er nieuwe vragen komen die smeken om oplossingen door mensen die niet uit het veld worden geslagen door het onbekende, maar die daarvan groeien.
Een kind kan het weten: kiezen voor het verleden heeft geen toekomst,
Wander van Es