06 October 2013 ~ 0 Comments

Minister beschermvrouwe van de onderwijsraden#leraar#onderwijs

Trouw bericht over de plannen van minister Bussemaker zoals ze die verwoordt in een Kamerbrief over de lerarenagenda. De belangrijkste plannen zijn:

  1. Beginnende leraren worden eerst juniorleraren
  2. Leraren moeten de mogelijkheid krijgen om zich verder te ontwikkelen door naast hun leraarsberoep een andere baan aan te nemen, bijvoorbeeld ondernemer.
  3. Lerarenopleidingen gaan strenger selecteren. Niet alleen op taal en rekenen, maar ook op karakter en motivatie
  4. Het lerarenregister en voortdurende nascholing worden verplicht. Voor opname in het lerarenregister is het niet nodig bevoegd te zijn

BON ziet in het geheel niets in deze plannen. Elk van de genoemde punten versterkt de positie van de sectorraden en verzwakt de professionele ruimte van de leraar. Hoe kan de minister menen dat het mooiste beroep van de wereld aantrekkelijk gemaakt kan worden door carrière te maken buiten het onderwijs. De redenen dat het mooiste beroep onaantrekkelijk is geworden, zijn van geheel andere aard. Naast de slechte betaling en de zware werkdruk is hierbij vooral de steeds verder ingeperkte professionele ruimte de voornaamste reden om uit het beroep te stappen.

Dat de kwaliteit van de lerarenopleidingen omhoog moet, vindt BON ook, maar het is niet evident dat aan de poort te selecteren de juiste manier is. Als je al selecteert, doe dat dan op basis van objectieve criteria zoals de eindexamencijfers voor relevante schoolvakken. Selecteren op motivatie is uiterst twijfelachtig en zal in de praktijk onmogelijk blijken, selecteren op karakter is ronduit eng. Hoe kan een medewerker van een lerarenopleider het karakter van een aankomend student beoordelen en welke karaktereigenschappen zullen dan worden gewogen? Wellicht kan een waag hier uitkomst bieden, maar we hopen dat de minister die weg niet op wil.

BON heeft zich ingezet voor een lerarenregister van en voor bevoegde leraren. Nu dreigt een lerarenregister van en voor de sectorraden te worden ingevoerd waardoor de schoolbesturen steeds meer grip krijgen op hun docenten en er van de professionele ruimte in het geheel niets overblijft. Bevoegdheid wordt vervangen door een door de raden gedomineerd register. De sterke nadruk op nascholing maakt de positie van de vakscholing ook zwak. Een leraar met onvoldoende vakkennis kan dat alleen uiterst moeilijk met nascholing ophalen. Nascholing voor het gebruik van een nieuw ICT-speeltje of de introductie van een nieuwe onderwijsvorm kan wel via traininkjes worden bewerkstelligd.

De minister heeft zich sinds haar aantreden laten kennen als een minister die de leraar met mooie woorden overlaadt, maar door haar daden telkens opnieuw de leraren schoffeert en de macht va de schoolbersturen en hun raden verder versterkt. Het belang van de leraar is voor de minister een vlag om zich mee te tooien, maar die leraar moet dan wel braaf doen wat de baas zegt. Academische en kritische leraren worden op deze manier buiten het onderwijs gehouden of verjaagd. Wat is het belang van het kind hierbij?

Leave a Reply

*