03 December 2013 ~ 0 Comments

Ouders, School en Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in het voortgezet onderwijs: een decanenmiddag bij OCW@minocw

 

Een zestal decanen en LOB-begeleiders uit het voortgezet onderwijs brainstormden onlangs samen met een viertal medewerkers van OC&W rond het thema ouderbetrokkenheid en Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding (LOB). Eén van de gemotiveerde participanten schreef hierover een blog

Scholen en ouders hebben hetzelfde belang. Zij willen allemaal dat de leerling terecht komt op een opleiding of arbeidsplek die past, een plek waar talenten ontwikkeld worden en tot volle bloei kunnen komen.

Scholen doen hun best om op allerlei manieren LOB aan te bieden met gevarieerde LOB-activiteiten. Ouders kunnen daar op veel manieren een rol in spelen: bijvoorbeeld als geruststellende aanwezige op de achtergrond, als gezelschap bij het bezoeken van open dagen, als deelnemer aan een speeddate over beroepen of als klankbord voor hun kind over de grote levensvragen: “Wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik?” in een reflectiegesprek.

Ouders kennen hun kind niet alleen veel langer dan de school, zij kennen het bovendien veel beter. Daardoor kunnen zij bijvoorbeeld na een LOB-activiteit de verbinding maken tussen de ervaringen die het kind met hen deelt en de persoonlijke eigenschappen van hun zoon of dochter. Zij zijn bovendien meestal de eersten bij wie het kind na een dagje stage of een meeloop-dag zijn verhaal kwijt kan. Dat maakt ouders tot onmisbare partners in het keuzeproces van de leerling. Een onderzoek onder scholieren zelf (LAKS) geeft aan dat scholieren in het voorgezet onderwijs ouders als belangrijkste adviseur zien bij het kiezen van hun loopbaan. Dat is reden genoeg om LOB tot een belangrijk thema te maken in de samenwerking tussen ouders en school. Opvoeden is gericht op de toekomst, leren is gericht op de toekomst, LOB gaat over de toekomst. Het is daarbij ook aan te bevelen dat school en ouders van elkaar weten wat hun wederzijdse verwachtingen zijn. Ouders kunnen het niet alleen, maar ook de school kan het niet alleen. We zullen het samen moeten doen.
Bij de brainstromgroep was er van meet af aan die gedeelde visie: ouders horen bij LOB-activiteiten betrokken te worden én ouders willen over het algemeen graag daarbij betrokken worden. Er zijn veel verschillende manieren om die ouderbetrokkenheid in te vullen, te onderstrepen of te vergroten. Daarvoor zijn er in Nederland talloze ‘good practices’ voorhanden, al dan niet geïnitieerd door de vo-raad. Vanuit de opbrengsten van de brainstormgroep en met al het materiaal dat al door de vo-raad ontwikkeld is als basis, kijken we uit om de goede onderwijspraktijken op het gebied van ouders en LOB verder te verspreiden. LOB is een zaak van ons allemaal: leerlingen, ouders, school, bedrijven, instellingen en overheid.

Ouders en LOB? Wordt vervolgd!

Het programmateam van Ouders en School Samen van OCW moedigt de netwerkpraktijken van decanen verder aan zonder voor te schrijven hoe dit moet op school. Want zij gaan op school met ouders aan de slag.

Met dank aan Dorien Stals – directieadviseur/docent-ontwikkelaar aan het Dendron College in Horst.

Leave a Reply

*