13 December 2013 ~ 0 Comments

Het belang van communicatie met ouders#ouderbetrokkenheid

12 dec 2013

Door passend onderwijs is de communicatie met ouders nog belangrijker geworden. Zeker als de verwijzende en ontvangende school sámen met de ouders tot een overeenkomst moeten komen, zoals in het geval van een verwijzing naar of een tijdelijke plaatsing op een andere school.

Vertrouwen tussen ouders en leraar

In de Internationale Taalklas heb ik vooral te maken met ouders die geen of weinig Nederlands spreken. Dat is lastig, want ik vraag veel, vooral op de eerste dag. De kinderen blijven immers maar kort (20, 30 of 40 weken), dus is het belangrijk dat we ons onderwijs meteen op maat aanbieden. Een voorwaarde voor succesvolle communicatie tussen leraar en ouders is vertrouwen tussen beide partijen. Maar voor de ouders ben ik een vreemde en vaak spreken we ook elkaars taal niet. En soms zijn ouders achterdochtig: waarom wil de school zo veel weten?

Schuiven met tafel, plant en stoelen

Ik weet het nog goed: toen ik hier op school begon, maakte ik de ontvangstruimte gezellig voor het intakegesprek. Ik schoof wat met tafels en stoelen en zette een mooie plant neer. Alles zag er gezellig uit, met als doel dat ouders zich veilig zouden voelen en we een goed gesprek zouden voeren. Maar hoe ik ook schoof met de tafel, plant en stoelen, de informatie die ik kreeg, bleef beperkt. Bij nader inzien heel begrijpelijk. Want waarom zou je informatie over je huidige woonsituatie en details over de schoolhistorie, migratie en ontwikkeling van je kind delen met iemand die je nauwelijks kent? Maar het gemis van cruciale informatie belemmerde ons in het bieden van onderwijs op maat.

De computer als vertrouwd communicatiemiddel

Wellicht was niet de setting, maar de taal het probleem? We investeerden in een telefonische tolk. De tolkendienst deed zijn werk goed, maar de ouders gaven niet veel meer informatie. Ik begon de plant te verwaarlozen en ging pragmatisch aan het werk. Ik voerde het gesprek van achter mijn computer, zodat ik alle gegevens onmiddellijk kon invoeren. Dit had een heel bijzonder effect: ouders begonnen meer te vertellen en antwoord te geven op vragen waarop het daarvoor vaak stil bleef. Wat bleek? Bij diverse instanties worden gegevens ook ingevoerd via de computer. Deze werkte dus als een vertrouwd communicatiemiddel.

Ouders vertellen hun verhaal

Ik neem nu altijd een intake af met het beeldscherm prominent aanwezig. Soms verschuilen ouders zich erachter en vertellen dan hun verhaal. Andere ouders gaan naast me zitten, zodat we samen naar het beeldscherm kijken. Dit laatste heeft ook als voordeel dat ik gelijk word gecorrigeerd wanneer ik een naam fout spel.

Marieke Postma

Directeur Internationale Taalklas Haarlem

http://www.passendonderwijs.nl

Leave a Reply

*