10 January 2014 ~ 0 Comments

PESTEN OP DE BASISSCHOOL, EEN LOGISCH GEVOLG.

#PESTEN OP DE# BASISSCHOOL, EEN LOGISCH GEVOLG. –

Ellen Bothof , leerkracht basisonderwijs.

Het is een groot probleem in Nederland, het pesten op basisscholen. De verplichte pestprotocollen vliegen je om de oren. Het nut hiervan roept bij mij een groot vraagteken op.Interessant is de vraag: “Hoe heeft het zover kunnen komen in het basisonderwijs in Nederland?” Volgens mij ligt de oorzaak hier. Het hele stukje “vorming” is uit het basisonderwijs zo goed als verdwenen. Dan heb ik het over muzikale vorming, dans, drama, beeldende vorming, ruimte voor een goed sociaal emotioneel gesprek en spel.
Initiatief nemen, maar ook het accepteren van initiatieven van een ander (komt ook van pas bij het accepteren van een besluit van een voetbalscheidsrechter), het gevoel van samen iets moois neerzetten, samen creëren, je fantasie gebruiken, je kunnen inleven in de ander, jezelf uiten, samenwerken, flexibel zijn. Allemaal vaardigheden die met de creatieve vakken het best getraind worden. Kwaliteiten die wij ontwikkelen door het gebruik van onze “rechter” hersenhelft. Dat terwijl het onderwijs in Nederland vooral de “linker” hersenhelft aanspreekt, ook wel het “CITO” gedeelte van de hersenen.
Het zijn kwaliteiten die wij in onze maatschappij op dit moment heel belangrijk vinden. Als ik vacatures bekijk zie ik: “Wij zoeken een medewerker die flexibel is, goed kan samenwerken, creatief kan denken in oplossingen, innovatief is.” Als wij deze kwaliteiten belangrijk vinden in onze maatschappij, dan moet dit toch ook in ons onderwijs terug te vinden zijn? We zijn terecht gekomen in een zeer zorgelijke situatie.
Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld de invloed van muziek op de ontwikkeling van kinderhersenen, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel gebied. Deze invloed blijkt enorm.
Op de Pabo in Nederland is net zo hard bezuinigd op de creatieve vakken als in het basisonderwijs. Het vak muziek is geslonken van anderhalf uur muziek per week naar 6 blokuren muziek gedurende de hele Pabo-opleiding. De investering in de creatieve vakken zou dan ook op de Pabo moeten beginnen. Echt iedereen kan fantastische muzieklessen geven aan kinderen! Je moet alleen wel de tijd en ruimte krijgen om zeker te worden in het vak en jezelf te kunnen ontwikkelen!
Investeer in het welzijn van kinderen. Tijdens muziek, drama, beeldende vorming en spel ben je op een heel ander niveau met elkaar in verbinding, dit is absoluut niet te vatten in een pestprotocol. “Creatieve vorming de basisschool in!” is dan ook mijn motto.

Leave a Reply

*