03 February 2014 ~ 0 Comments

Blog: Passend onderwijs met Achterhoeks naoberschap. #passend onderwijs#ouderbetrokkenheid@partnerschap

Blog: Passend onderwijs met Achterhoeks naoberschap

Luuk van AalstDe laatste tijd verschijnen er berichten in de media dat besturen alleen met zichzelf bezig zijn en dat ouders en scholen niet voldoende betrokken zijn bij de invoering van passend onderwijs. In de regio IJssel | Berkel (gemeenten Brummen, Zutphen, Voorst, Lochem, Berkelland en een deel van Bronckhorst) proberen we passend onderwijs samen met alle partijen vorm te geven door te werken vanuit de inhoud met Achterhoeks naoberschap.

Wat is naoberschap?

Voor de niet-Achterhoekers en -Twentenaren: noaberschop (Twents) of naoberschap (Achterhoeks en Drents) betekent in gewoon Nederlands nabuurschap. Hierbij gaat het om de gezamenlijke naobers (buren) in een kleine sociale, overwegend agrarische gemeenschap. Binnen de naoberschap geldt de naoberplicht: een verplichting om de naobers (in ruime zin des woords) met raad en daad bij te staan indien dat nodig is (bron: Wikipedia).

Werken vanuit de inhoud

In september 2011 begonnen we met 27 besturen aan de bouw van het nieuwe samenwerkingsverband IJssel | Berkel. Daarbij vertrokken we steeds vanuit de inhoud. De vraag ‘wat wordt het kind hier beter van’ stond steeds centraal en niet het geld! Best bijzonder in een regio waar we 1,5 miljoen euro moeten verevenen en een grote leerlingenkrimp is. Vanaf dag 1 waren alle besturen zich ervan bewust dat we het samen moeten doen en we elkaar kunnen versterken, zeg maar modern naoberschap. Hierdoor konden we snel grote stappen maken en waren we eigenlijk in december 2012 al klaar met de bestuurlijke inrichting van het samenwerkingsverband.

Ouders en scholen betrekken

Bij alle stappen die we tot nu toe hebben gezet, betrokken we steeds de ouders en scholen. Naast het formele deel van de ondersteuningsplanraad (OPR) kozen we ook voor informele medezeggenschap in de vorm van 2 klankbordgroepen: 1 voor ouders en 1 voor personeel. Op de eerste avond voor ouders kwamen maar liefst 80 ouders die ons heel veel input gaven voor de vormgeving van het eerste ondersteuningsplan. Ook vanuit de klankbordgroep scholen kwamen mooie ideeën naar voren. Bij de verkiezingen voor de OPR hadden we zelfs meer aanmeldingen dan zetels. Ook na de installatie van de OPR willen we de klankbordgroep laten bestaan om in gesprek te blijven met het ‘veld’.

Samenwerking met gemeenten

Ons samenwerkingsverband werkt samen met 6 gemeenten. Op weg naar het ondersteuningsplan vormden we een werkgroep met de beleidsambtenaren. In deze werkgroep hebben we het ondersteuningsplan goed voorbereid. Toen we het eigenlijke op overeenstemming gericht overleg (OOGO) moesten voeren, hadden we alles al zo goed gezamenlijk voorbereid dat dit heel erg prettig verliep. Ook na de vaststelling van het ondersteuningsplan gaan we verder met deze werkgroep om ook goed in gesprek te blijven over diverse onderwerpen en rondom de ontwikkelingen binnen de Jeugdwet.

Informeren in 2 soorten bijeenkomsten

Nu het eerste ondersteuningsplan klaar is, is het zaak om iedereen goed te informeren. We doen dit in 2 soorten bijeenkomsten: algemene informatiebijeenkomsten waarbij iedereen welkom is en praktische bijeenkomsten voor scholen. Tijdens deze bijeenkomsten gaan we in op de dagelijkse praktijk van passend onderwijs. Voor deze bijeenkomsten hebben zich inmiddels al meer dan 400 mensen aangemeld, een teken dat hier echt behoefte aan is. Het is voor de samenwerkingsverbanden belangrijk om iedereen steeds goed mee te nemen in het proces en zo transparant mogelijk te communiceren.

Ook binnen passend onderwijs op naar Naoberschap 2.0

Tanja Abbas en Linda Commandeur schreven een boek over naoberschap, met de titel Modern naoberschap: hype of houvast?’ Hierin schrijven zij het volgende:

Modern naoberschap is een nieuw netwerk van mensen, gedeeltelijk gebaseerd op de kernwaarden van het ‘oude’ naoberschap. Binnen dit netwerk wil men elkaar helpen om aangenaam te wonen, te werken en te leven. Nieuwe communicatiemiddelen ondersteunen de verbindingen. Gedeelde verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid, wederzijds vertrouwen, talenteninzet en wederkerigheid zijn de nieuwe ongeschreven regels.

Met name die gedeelde verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid, wederzijds vertrouwen, talenteninzet en wederkerigheid zijn, wat ons betreft, ook van toepassing op passend onderwijs. Als alle betrokkenen bij passend onderwijs – scholen, ouders, kinderen, besturen en gemeenten – werken vanuit deze ongeschreven regels, kan het niet anders dan een succes worden.

Dus: laten we met z’n allen goed zorgen voor onze naobers, dan komt het met passend onderwijs ook prima voor elkaar!

Luuk van Aalst
Directeur Samenwerkingsverband IJssel | Berkel

http://www.passendonderwijs.nl/nieuws/blog-passend-onderwijs-met-een-stukje-achterhoeks-naoberschap/

Leave a Reply

*