Interactieve seminar: “Effectief communiceren met ouders” mede in het kader van passend onderwijs.
Programma: “Effectief communiceren met ouders”, mede in het kader van passend onderwijs.
Stellingenspel: 2 stellingen, 10 minuten per stelling. De groep wordt in tweeën verdeeld en genereert argumenten voor of tegen de stelling. Het gaat hier om onderbouwing los te krijgen omtrent het thema van ouderbetrokkenheid op een levendige en speelse manier.
Stellingen:
A: Lastige ouders bestaan niet. B: Houd ouders zoveel mogelijk op afstand van de school.
Regiemodel: 30 minuten.
Twee procesbegeleiders met een trainingsacteursachtergrond zetten een herkenbare situatie uit de praktijk van de deelnemers neer; een procesbegeleider in de rol van ouder en de ander in de rol van leerkracht. Dit wordt kort voorgespeeld. Dan wordt de simulatie nog een keer opgestart en kunnen de aanwezigen ‘stop roepen over de wijze waarop de leerkracht dingen doet en zegt naar de ouder. Er worden suggesties gevraagd hoe dit anders kan. De deelnemer heeft de gelegenheid om de rol over te nemen. Het effect van de verandering wordt direct door de acteurs neergezet. Doel is om gedachtevorming op gang te brengen rond herkenbare situaties.
60 minuten:
Blijf je emoties de baas! ‘Effectief communiceren met ouders’
Vervolgens wordt de praktijksituatie gesimuleerd waardoor de deelnemer op interactieve wijze werkt aan uw persoonlijke leerdoelen, die betrekking kunnen hebben op verschillende thema’s. Voorbeelden hiervan zijn beeldvorming, het omgaan met weerstand of het overbruggen van frustraties of assertief gedrag van ouders. Bij de oefeningen gaat het om het ontdekken van effectief gedrag en om bewustwording van uw houding en het effect hiervan op de ander.
Wat is jouw eerste reactie wanneer je het gedrag van een ander als belemmerend of grensoverschrijdend ervaart? Hoe blijf je als leerkracht of schoolleider overeind in situaties die lastig of misschien wel bedreigend op je overkomen? Hoe ga je om met irreële verwachtingen van ouders? Wat voor interventies kun je inzetten om het gedrag van een ander effectief te beïnvloeden, wanneer er sprake is van macht of onmacht? Tijdens deze workshop word je bewust van je non-verbale gedrag en reacties wanneer je uit je comfortzone wordt gehaald. Je krijgt inzicht in je eigen handelen en ontvangt handvatten om je spanningen te kanaliseren.
Je ervaart hoe je op effectieve wijze spanningen weet te reguleren, zodat je met een open houding (en voor je eigen welzijn) het gewenste effect kan behalen. Ervarend leren staat centraal.
Al naar gelang de wensen wordt het programma samengesteld. met verschillende thema’s.
60 minuten.
Van medisch labelen naar omgaan met verschillen. ‘Niet de beperking centraal, maar de ontwikkelbehoefte’
Elke leerling/kind heeft groeimogelijkheden en het recht dat er iemand is die vertrouwen heeft in zijn kwaliteiten. Natuurlijk bestaan er verschillen in de mogelijkheden van mensen. We worden nou eenmaal niet allemaal piloot, prof of topsporter. Niemand maakt gebruik van al zijn capaciteiten. Dat betekent dat elk mens ontwikkelstappen kan zetten en kan groeien. Er is maar één maar: groeien doet iemand niet alleen, maar altijd samen met anderen. Mensen die in hem en zijn slagingskansen geloven én die al kunnen wat hij zelf nog niet kan. Het geloof in de groeikansen van elk individu én in de kracht van het samen uitdagingen durven aangaan, vormt de kern. Juist in deze tijd waarin velen de wens uitspreken te willen gaan voor de kwaliteiten van mensen, denk aan de uitgangspunten van Passend Onderwijs, de participatiewet etc. lijken we tegelijkertijd niet los te kunnen komen van het plakken van etiketten, het denken in hokjes en het aanbodgericht werken. De lezingsgever daagt u uit om vanuit een ander perspectief te kijken.
Emiel van Doorn – auteur, trainer en opleider/adviseur StiBCO
Normatieve professionaliteit.
Je beheerst je vak als leraar. Je weet hoe je je werkdag in de klas moet vormgeven, welke leerstof je gaat aanbieden. Dat is het instrumentele gedeelte van je professionaliteit. Je wilt het beste voor je leerlingen. De leerlingen kijken naar jou als leraar. Wie ben je? Welk voorbeeld geef je? Welke keuzes maak je? Wat geef je de leerling mee, anders dan de gebruikelijke leerstof?
We brengen als leraar onszelf mee in de klas. We zijn in ons eigen leven belangrijke volwassenen tegengekomen, we hebben dingen meegemaakt. Dat heeft ons gevormd. Welke waarden spreken uit ons gedrag? Wat dragen we over? En is dat het gedrag waarvan we willen dat onze leerlingen dat overnemen? Daar zicht op hebben is normatieve professionaliteit. U wordt uitgenodigd tot reflectie.
Sandra Verbruggen- oprichter United4Education, adviseur, coach VerbruggenOnderwijsConsultanc
Professioneel Samenwerken.
Van onze leerlingen vragen we het: samenwerken. Hoe goed zijn we er eigenlijk zelf in? Gebruiken we als team onze mogelijkheden voldoende? Hoe opereren we eigenlijk in de samenwerking met partners en partijen buiten onze eigen school? Wat maakt en breekt professioneel samenwerken? In deze sessie nemen we je als team mee naar een hoger niveau van professioneel samenwerken.
Wander van Es – senior adviseur/onderzoeker Sardes
Contact
Na lezing heeft u misschien nog vragen. Persoonlijk contact overtreft wat ons betreft alle communicatiemiddelen. Wij gaan daarom graag met u rond de tafel om te bespreken wat wij voor u en uw school kunnen betekenen
Rubik Nazarian: 06-415 20 679 info@driehoektraining.nl
Wander van Es: 06-454 89 676 (Sardes, samenwerkingspartner van Driehoektraining) w.van.es@sardes.nl
ORGANISATIE
Driehoektraining “van kennis naar kunde”
OfficePlus Business Centre Zekeringstraat 17
1014 BM Amsterdam
Internet: www.driehoektraining.nl Telefoon: 020- 6940659