Samenwerken met ouders en leerlingen in ondersteuningstrajecten #passend onderwijs @HetNJi
Het instrument bestaat uit de onderdelen:
- Werken aan partnerschap met ouders en leerlingen
- Uitgangspunten en kwaliteitskenmerken ‘partnerschap met ouders’
- Partnerschap met ouders in ondersteuningstrajecten
- Contactmomenten tijdens het ondersteuningstraject
- Wat werkt om partnerschap met ouders in ondersteuningstrajecten te realiseren?
- Elf richtlijnen voor zorgvuldig handelen naar ouders in een zorgtraject
- Bijlage Wie heeft recht op informatie
Zes uitgangspunten van partnerschap @HetNJi
Partners zijn gelijkwaardig, niet gelijk:
Men is zich ervan bewust en handelt vanuit het uitgangspunt dat partners verschillen in tal van opzichten en dat dit juist de meerwaarde biedt.
Partners doen moeite elkaars perspectief op opvoeding te leren kennen, gaan de dialoog aan en investeren in een vertrouwensrelatie:
Partners zijn zich bewust van hun eigen perspectief op de werkelijkheid en gaan actief op zoek naar het perspectief van de ander, om daar rekening mee te kunnen houden. Ze weten hoe bepalend een perspectief is voor de manier waarop zij jeugdigen begeleiden in hun ontwikkeling en leren. Ze staan open voor elkaars mening, nemen elkaar serieus en wisselen actief informatie uit.
Partners hebben verschillende eindverantwoordelijkheden:
Ouders hebben de eindverantwoordelijkheid en regie over de opvoeding van hun kind. School moet hen in staat stellen de eindverantwoordelijkheid en regie te kunnen waarmaken. School heeft de eindverantwoordelijkheid over de inrichting van het onderwijs en de opvoeding op school en de kwaliteit daarvan.
Partnerschap impliceert wederzijdse betrokkenheid:
Partnerschap vooronderstelt van de kant van de ouders betrokkenheid bij hun kind op school, bij de groep(en) waarin hun kind participeert en bij de school als geheel. Bij voorkeur bij de school als leef- en leergemeenschap waarin ook zij een rol spelen. Met onderstaand overzicht is in kaart te
Vormen van wederzijdse betrokkenheid:
Meeleven Meehelpen Meedenken Meebeslissen
Ouders naar kind
Ouders naar school
School naar ouders
School is een leef- en leergemeenschap waar ook ouders deel van uitmaken:
School is een leeromgeving voor iedereen die erin participeert, leerlingen, professionals en ouders. Professionals, leerlingen en ouders maken de gemeenschap tot wat zij is. De school definieert haar eigen waarden en normen, rekening houdend met haar maatschappelijke en pedagogische opdracht. Dat gebeurt in dialoog met alle betrokkenen, leerlingen en ouders incluis, maar onder de professionele eindverantwoordelijkheid van de school.
Handreiking-Samenwerken-met-ouders-en-leerlingen-in-ondersteuningstrajecten