13 March 2013 ~ 0 Comments

Directeurenbetrokkenheid voorwaarde voor ouderbetrokkenheid?

Bron: Lilian Boonstra
maart 12, 2013

Samen naar MR-Utopia

De schooldirecteuren hadden gedeeld hoe MR Utopia eruit zag: graag wat meer kritisch zijn, initiatief, kennis van zaken en draagvlak onder ouders. Nu waren de voorzitters van de MR-en aan de beurt om te delen hoe het MR Utopia in hun beleving bereikt kon worden.

Vooropgesteld: op veel van de kleine scholen verloopt het contact, de inspraak uitstekend en is de betrokkenheid groot. Andere scholen vonden het wel fijn te horen dat ze meer kritisch mogen zijn, maar kunnen de schooldirecteuren dan ook omgaan met kritiek? En als ideeen of klachten worden aangereikt, horen de directeuren dat dan aan of luisteren ze echt en gaan ze ermee aan de slag? Er waren meer oudergeledingen die ideeen hadden aangedragen, waar ze nooit meer wat van hadden gehoord.  Als je dat drie keer hebt gedaan en er gebeurt niks mee -ze zeggen niet eens bedankt voor het meedenken!- dan laat je het de volgende keer.

Voor de leerkrachtengeledingen was het ook niet altijd eenvoudig om zich uit te spreken; het is wel je werkgever. Kritiek wordt je niet altijd in dank afgenomen. En als je merkt dat de informatie die bij de GMR van een andere inhoud is dan het teamoverleg of de mr-vergadering (zaken worden mooier voorgesteld dan ze zijn), wat doe je dan?

De voorzitters van de MR-en hebben goede voornemens na afloop van de MR-voorzittersavond. Een gedeeld referentiekader lijkt gewenst: de mr-en willen graag met de directeuren samen op MR-cursus, om nut en noodzaak van medezeggenschap te delen en daarmee betrokkenheid te realiseren. Zelf gaan ze aan de slag om het draagvlak onder de ouders te vergroten door meer samen te werken met ouderverenigingen, bijvoorbeeld voor een klankbordgroep. Het idee van een school om maandagmiddag een leerkrachtenspreekuur voor alle groepen te houden, blijkt een groot succes door de laagdrempeligheid en inspireert andere scholen. Hoe de MR aan meer inhoudelijke kennis komt? In ieder geval de leerkrachtengeleding zou begrijpelijk moeten kunnen maken aan de ouders wat de voordelen van een beleidsvoornemen zijn en wat het oplevert voor de kinderen.

Informatievoorziening blijft een terugkerend aandachtspunt: ook voor ouders die graag aan de slag gaan met de onderwerpen waar de kinderen aan werken. Activerende informatie gevraagd. Daarover meer in het artikel “ouderbetrokkenheid als resultaat van heldere communicatie” in Basisschool Management nov 2012. Wordt vervolgd!

 

 

 

Leave a Reply

*